Ce efect are pozitia ta de dormit obisnuita asupra sanatatii tale?

In timpul somnului are loc „mentenanta” sistemului nervos, imunitar, muscular si scheletic, printre multe altele somnul fiind esential pentru consolidarea memoriei si reglarea cresterii si a apetitului. Insa in acest proces de „intretinere” a organelor are un rol important nu numai cantitatea somnului, ci si calitatea somnului, cel din urma fiind influentat si de pozitia in care dormim de obicei.

Studiile arata ca desi ne foim in timpul noptii, majoritatea timpului o petrecem dormind in pozitia noastra de somn preferata. Iar pozitia in care dormim de obicei ne poate afecta sanatatea.  Astfel, producatorul de saltele pentru pat Siesta Bedding a listat avantajele si dezavantajele fiecarei pozitii de somn, impreuna cu cateva recomandari privind saltelele si pernele potrivite pentru fiecare, in functie de pozitia de dormit.

 

Dormitul pe spate

Multi experti considera dormitul pe spate ca fiind pozitia de somn cea mai adecvata pentru sanatatea spatelui si a gatului. Aditional, doamnelor si domnisoarelor, dormitul pe spate este pozitia ideala si pentru mentinerea frumusetii (gheisele nu dormeau pe spate numai ca sa nu li se strice coafura elaborata). Faptul ca dormi cu fata in sus te ajuta in doua feluri: in primul rand faptul ca nu iti presezi fata de perna va ajuta in prevenirea ridurilor, iar in al doilea rand suportul oferit in aceasta pozitie de partea superioara a corpului are un efect pozitiv asupra fermitatii anumitor parti feminine. Celor care sufera de afectiuni ale articulatiilor le mai este recomandata aceasta pozitie de dormit, fiindca permite distribuirea greutatii corpului in mod egal.

Insa desigur, dormitul pe spate are si dezavantajele ei, putand cauza apneea de somn. Acest simptom vine impreuna cu bine-cunoscutul sforait, care se datoreaza presiunii exercitate de catre baza limbii asupra cailor respiratorii. De fapt, expertii recomanda celor care sufera de acest sindrom sa doarma pe o parte.

Saltele recomandate:

Saltele ortopedice. Acestea ofera suportul adecvat coloanei datorita fermitatii acestora. Ideal ar fi sa-i permiti saltelei sa-ti sprijine optim coloana, ceea ce inseamna ca atunci cand dormi pe spate sa nu folosesti nicio perna. In orice caz trebuie sa tii minte ca si folosirea a prea multor perne iti pot ingreuna respirarea.

Perne de dormit recomandate:

Ideal ar fi sa nu folositi nicio perna, insa daca nu puteti in niciun fel sa adormiti fara, o perna cervicala din spuma memory este cea recomandata, fiindca nu distorsioneaza atat de mult curbura naturala a coloanei.

Dormitul pe lateral

Dormitul pe partea stanga este cunocut ca fiind benefic impotriva indigestiilor si refluxurilor gastro-esofagiane. In plus, pozitia fetus (pozitia lateral ghemuit) ajuta la diminuarea durerii spatelui, fiindca reduce presiunea exercitata pe discurile coloanei vertebrale in timpul zilei. In timpul sarcinii este recomandat ca viitoarele mamici sa doarma pe lateral, si mai exact tot pe partea stanga, deoarece aceasta imbunatateste circulatia (in plus aceasta pozitie de somn reduce presiunea exercitata asupra spatelui inferior).

Insa, trebuie sa tii cont si de faptul ca atunci cand dormi pe partea stanga, poti pune presiune asupra ficatului, stomacului si a plamanilor. Deci daca aceasta este pozitia de somn pe care o gasesti cea mai confortabila, incearca sa alternezi dormitul pe partea stanga cu dormitul pe partea dreapta.

Multi obisnuiesc sa doarma pe lateral cu o mana sub cap, ceea ce afecteaza in mod negativ muschii si nervii bratului si ale umerilor (ceea ce duce la bine-cunoscuta amorteala). Astfel, incearca sa pui sub cap o perna adecvata care sa te ajute in pozitionarea corecta a coloanei.

Saltele recomandate:

Saltele latex, saltele produse integral din memory foam sau cele care au un strat exterior de memory foam, precum cele pocket spring, care au arcuri impachetate individual acoperite de un strat de memory foam. Astfel de saltele mai moi ajuta in alinierea corecta a coloanei, deaorece se adapteaza formelor corpului, eliminand punctele de presiune.

Perne de dormit recomandate:

O perna de dormit din spuma memory. Ca si salteaua din spuma memory, pernele memory reduc punctele de presiune, elimina spatiul dintre umeri si gat astfel ajutand la alinierea coloanei. In cazul unei perne de dormit cervicale, produsa tot din spuma memory, aceste beneficii sunt sporite.

 

Dormitul pe burta

Aceasta pozitie de somn este cea mai putin recomandata, deoarece pe langa dezavantajele pe care le are, singurul avantaj fiind ca reduce simptomul apneei de somn (pe care o ofera si dormitul pe lateral). Denaturarea formei coloanei in aceasta pozitie poate duce la dureri de spate, iar cum capul este rotit pe o parte pot aparea si dureri de gat. In plus, dormitul pe burta poate cauza probleme ale nervilor din partea superioara a corpului, respectiv poate provoca macinarea dintilor, dat fiind ca falca inferioara este pozitionata mai in fata decat în mod natural.

Saltele recomandate:

Daca chiar nu va puteti obisnui sa dormiti pe o parte sau pe spate, puteti apela la saltele memory foam. Fiind saltele moi, acestea nu denatureaza forma coloanei la fel ca celelalte saltele si ofera un confort si fara perna.

Perne recomandate:

Poti folosi perne din burete pentru a-ti obisnui corpul incetul cu incetul sa doarma pe lateral. Insa daca chiar nu poti sa te dezobisnuiesti, poti pozitiona o perna din burete sub abdomenul inferior si solduri, pentru a ii reda aproximativ forma naturala a coloanei. Poti pozitiona o perna memory si sub cap, insa daca acesta iti provoaca dureri de spate, renunta la perna.

Dupa cum se poate observa, este esential pentru sanatatea ta si a partenerului sau partenerei ca sa alegi salteaua potrivita, impreuna cu o perna de dormit adecvata, in functie de pozitia in care dormiti de obicei si/sau considerand afectiunile pe care le aveti deja.

Comentariile sunt inchise