Problema slabirii doar prin dieta

Dieta sau regimul nutritional este primul lucru la care majoritatea oamenilor se gandesc cand doresc sa slabeasca.

Intr-adevar nutritia corespunzatoare este un factor extrem de important atat pentru un stil de viata sanatos cat si pentru modificarea compozitiei corporale, dar ceea ce este mai putin cunoscut sau mediatizat este ca oricat de eficienta si sanatoasa este dieta de slabire, fara un program de antrenament specific apar dezavantaje majore pe termen lung.

Sa luam exemplul unei femei de 60 kg cu un procent de grasime corporala de 25%.  Asta inseamna ca greutatea sa corporala fara grasime este de 45 kg (25% din 60 fiind 15 kg).

Dorind sa slabeasca cat mai rapid ea incepe o dieta restrictiva fara antrenamentele specifice necesare, iar dupa cateva saptamani, urcandu-se pe cantar, constata ca are doar 55 Kg.
Pare sa fi avansat in directia dorita, sa fie cu un pas mai aproape de tintele dorite. Dar este aceasta realitatea?

Daca noua compozitie a corpului ar fi de 45 kg masa corporala fara grasime si 10 kg grasime ar fi excelent. De fapt ar fi ideal. Dar realitatea este ca dieta neacompaniata de exercitile corespunzatoare intotdeauna duce la o pierdere de masa musculara impreuna cu cea de grasime.

De obicei pierderea de masa musculara si grasime corporala se face in proportii aproape egale. Dar, sa fim generosi si sa presupunem ca scapa de 3 kg de grasime si doar de 2 kg de masa musculara. Aceasta inseamna ca dupa pierderea celor 5 kg noua compozitie a corpului este de 43  kg masa fara grasime si     12 kg grasime.

Care e problema aici ? Pe langa scaderea fortei de miscare (probabil mai greu de detectat la persoanele care duc o viata sedentara), problema principala asupra careia trebuie atrasa atentia este reducerea necesarului zilnic de calorii si incetinirea metabolismului.

Grasimea corporala nu are valoare metabolica. Ea nu necesita un anumit numar de calorii pe zi pentru a fi intretinuta. Pe cand cele doua kilograme de muschi din exemplul de mai sus pot influenta rata metabolica cu 60 pana la 90 calorii pe zi.

La un moment dat acea dieta, chiar daca este continuata, nu va mai fi suficient de restrictiva, deoarece necesarul zilnic de calorii scade odata cu pierderea masei musculare. In cazul mai putin fericit, cand se revine la obiceiurile nutritionale initiale, cresterea in greutate este inevitabila. Fara antrenament specific cresterile ulterioare in greutate vor fi foarte probabil doar in grasime corporala.

Revenind la exemplu, sa presupunem ca de-a lungul timpului, poate in cateva saptamani sau poate chiar mai multe luni de zile, persoana de la inceputul articolului va ajunge la 58 kg. In acest moment, uitandu-se la cantar, rezultatul pare sa fie inca mai bun ca in mementul in care avea 60 kg. Dar, in realitate, in acest moment avand doar 43 kg masa corporala, totalul grasimilor reprezinta 25.8%.

Este aceasta persoana mai ’slaba’ ca inainte? – Nu. Este doar mai putin grea.

Daca acum va incerca sa slabeasca va trebui sa tina o dieta mai stricta cu 60-90 calorii pe zi fata de data trecuta pentru a obtine resultate similare.

Recurgand tot la aceeasi abordare cand se doreste a slabi, dietele vor fi tot mai stricte pentru a fi ‘eficiente’, corpul va fi tot mai epuizat iar nivelul de grasime nu va fi niciodata redus semnificativ.
Concluzie:
Pentru a reduce in mod corect si de durata grasimea corporala, pe langa regimul nutritional, este absolut necesar un program de antrenament corespunzator care sa contina o strategie de pastrare a masei musculare.

PS:  Prin program de antrenament specific nu ma refer la cardio (alegrat, aerobic, etc…). Chiar daca acesta grabeste procesul de slabire si imbunatateste proportia de masa musculara/grasime corporala consumata, o cantitate destul de mare de masa musculara este totusi pierduta.

Pentru mai multe informatii, inclusiv articole, calculatoare online, antrenamente personale, planuri nutritionale si programe de antrenament complet personalizate vizitati site-ul http://antrenorulmeupersonal.ro

Leave a Reply