Strazile cu nume de fabrici din bucuresti

V-ati plimbat prin Bucuresti si ati gasit vreo adresa pe Strada Fabrica de Glucoza sau strada Fabrica de Chibrituri? Cu siguranta ati gasit ceva asemanator pentru ca Bucurestiul este plin de strazi cu nume de uzine, fabrici, apeducte sau vai. As putea spune ca functionarii care au fost pe la primariile din Bucuresti nu prea au fost inspirati, dar unele din aceste strazi ascund adevarate istorioare despre acele zone.

Un prim exemplu ar fi Strada Fabrica de Chibrituri denumire luata de la fosta fabrica de chibrituri care a fost construita in perioada antebelica in zona parcului Carol I. Denumirea fabricii initial era de Frabrica de Chibrituri Bucuresti Filaret si apartinea Regiei Monopolului de Stat producand chibrituri cu brendul ,,chibrituri regale”. Fabrica si-a inceput activitatea in anul 1879 iar in prezent dupa numeroase scandaluri si incercari de preluare a terenului, fabrica a fost trecuta pe lista monumentelor istorice din Bucuresti.

Pe Strada Fabrica de Glucoza desi astazi este un luxos hotel foarte coquet cu un aer foarte interbelic, in trecut a fost o zona industriala unde printre numeroase fabrici era si aceea de produse zaharoase si anume glucoza.

De remarcat ca in majoritatea zonelor unde sunt monumente istorice industriale in prezent sunt valori foarte ridicate ale terenurilor.  Chiar daca acesti colosi ai industriei interbelice sau antebelice au rezistat razboaielor sau regimurilor politice mai putin culturale este foarte posibil sa nu mai rezista din cauza lacomiei oamenilor si a coruptiei.

Un exemplu foarte nefericit este celebra Moara a lui Assan din zona Obor care zace si se degradeaza de peste 20 de ani.

Moara lui Assan a fost construita în anul 1853, este prima moara cu aburi din România.  Moara a fost întemeiata de negustorii Gheorghe Assan (1821–1866) si Ioan Martinovici (1820–1882) intr-o perioada in care in Romania nu existau fabrici pe aburi. Constructia a fost ridica cu mesteri germani si materiale aduse de la Viena pe Dunare.

Foarte curios ca aceasta constructie  apare ca fiind trecuta in patrimoniul Ministerului Turismului, dar ea este lasata in paragina parca sa cada singura intr-o zi.

Intr-o zi  in care denumirile de strazi gen Fabrica De Gheata, Fabrica de Chibrituri si multe altele nu or sa mai reprezinte nimic doarece acolo vor aparea centre de afaceri, zgarie nori, ville, malluri etc.

Comentariile sunt inchise